OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Sol, blomster og isfjell: Grønland

Innseiling

Det var sol og fint vær, nesten ikke noe vind. Vi kunne derfor fint sikksakke gjennom isen.

Fremme i Qaqortoq

Qaqortoq, en livlig liten by, den største i Sør-Grønland, ble vårt første stopp etter seks dager på havet. Her var temperaturen godt over 15 grader celsius, en deilig forandring fra kalde Island og kalde netter til sjøs. Før sola forsvant fra akterdekket nøyt vi en øl hver, mens vi kikket på den travle byen.

Hver ettermiddag fylles byen opp av unger som leker og fisker. Det kan nesten virke som barna har tatt over byen med lek og rampestreker. Herlig å se, jeg har aldri sett lignende. De leker i gjenger, fra fem årsalderen, uten tilsyn av voksne og det ser ut til at fisking er det morsomste i verden.

Det er en by full av liv. Den lokale kajakk klubben er ofte ute å trener på eskimorulle til underholdning for alle som vil. På gatene deler de opp reinsdyr, moskus eller annet kjøtt som de nettopp har fått. Dagens fiske fangst kan kjøpes i fiskebutikken rett ved havna. Butikkene selger alt fra strikketilbehør, garn, geværer, radioer, myggnetting, melk og iskrem. Her får du tak i det meste.

Byen har et stort selskinn mottak. Butikken deres er absolutt verdt et besøk. De kan arrangere en guidet tur om du ønsker det, vi fikk dessverre ikke tid til dette. Selskinn selges i flere varianter. De har også en systue og masse spennende til salgs. Selskinns lommebøker, hansker, frakker og mye mer. Sko utvalget er enormt. Jeg har i hvert fall aldri sett selskinn jogge sko, eller selskinn stilettsko.

Før vi dro fra Island kjøpte vi mye mat, ettersom ryktene var at Grønland hadde dårlig utvalg. Dørken ble fylt opp med boksemat og alt mulig annet. Det var ikke nødvendig. Grønland har veldig godt matutvalg. Butikkene er full av danske matvarer. Ærlig talt blir det litt rart å reise så langt, møte så annerledes kultur, og klima, men fortsatt være i Danmark. Det danske språk og de danske matvarene føler jeg ikke hører hjemme her.  Det fremmende Grønland, ble litt mindre fremmed og eksotisk. Spesielt da jeg fant ut at den lokale røde kirken i byen ble bygget og fraktet fra Drammen i Norge, min bardomsby. Vi er nærmere hjemme, enn man skal tro.

Ban Thai Restauranten i byen må prøves. En restaurant som serverer grønlandsk thai mat, veldig spesielt og ganske så godt. Vi bestilte Sushi med laks, torsk, hval, og hvalskinn. Noe vi absolutt ikke anbefaler. Laksen og torsken var med iskrystaller, hvalen var god, men hval skinnet var umulig å tygge igjennom. Man kan få hval skinnet kokt, noe som gjør det mindre seigt. Vi fikk beskjed om at de barske lokale spiste skinnet rått, derfor ville jeg ha det rått! Jørgen bestilte det kokt, som nok var det lureste da det faktisk ble spisbart. Miso hvalskinn suppa var derimot veldig god. Det samme gjalt for moskus og reinsdyr hovedretten dems.

En av de siste dagene i Qaqortoq opplevde vi fantastisk nordlys. Mye sterkere i fargen enn vi opplevde da vi rundet kapp farvel. Det var flaks vi kikket ut den natta.

Nordlys over Qaqortoq

Hvalseykirken

Vi seilte og ankret opp ved kysten utenfor noen bevarte ruiner fra en av de første kristne krikene på det nordamerikanske kontinentet. Ikke en person eller et bosatt hus i sikte, men tre arkeologer med hodet dypt nedi ett hull. De viste oss ivrig rundt og fortalte om funnene i området. Så da vi fikk vi overraskende nok, en guidet tur.

Mellom isfjell

Vi ble aldri lei av å se isfjell. Selvom vi sluttet å peke, rope og vekke hele mannskapet så ble isfjell aldri kjedelig. Det finnes så mange varianter. Så om man ønsker å navngi dem er det bare å slå opp i Danske meteorologisk institutts isfjell leksikon(http://www.dmi.dk/laer-om/temaer/hav/havis-og-arktis/is-leksikon/).

Til tider var det vanskelig å navigere igjennom isen. Enkelte isflak var nesten umulig  å se. Ikke alle er synlige og hvite, noen er blå og noen er gjennomsiktig. Selv om de ser tilsynelatende små ut, er de store under vannoverflaten og kan være ødlegende å treffe

Det ble tid til både strikking, bading og maling. Janne og Andreas bakte både brød og eplepaier som vi nøyt godt på turen.

Narsaq

Etter å ha vært noen dager i Qaqortoq bestemte vi oss for å flytte basen til Narsaq. Herifra tok vi flere fotturer,  kajakkturer og en båttur ut til Igaliko. Stillheten i den rolige havnen ble av og til avbrutt av en buldrende lyd fra kalvende isfjell, høyt nok til å våkne av. Ganske spennende å se på når et isfjell kalver og vrir seg rundt. Da kan man virkelig se hvor stort isfjellet faktisk er.  Vi holdt derfor god avstand når vi padlet omkring i kajakkene.

Igaliko

Vi seilte inn fjorden fra Narsaq, ankret opp, og gikk over fjellet ned til neste fjord. Her ligger det lille stedet Igaliko, med ruiner fra en tidlig bosetting. Dette var på et tidspunkt Grønlands hovedstad, og bispesete.