Shetland, grått og hyggelig

En farverik grå by

Når man først ser Shetland på vei inn, vokser det opp strenge, høye bratte klipper fra havet, men når man kommer nærmere, ser man gresskledde myke sletter med gressende sauer på baksiden. Litt samme følelsen får man med byen Lerwick. Selv om været er grått, og hele byen er bygget i gråstein, uten en farveklatt, oppleves den like vel som varm og farverik. Det er små grønne hager overalt, og inne i bygningene er det varmt og hyggelig.

Aina på cafe utendørs
Varmt nok til å sitte ute, hvertfall en liten stund
Nære havet

Midt i byen
På vei inn med båten

Bain’s beach
Aina sin favoritt café

Forspist på fisk

Tradisjonell fish and chips

På vår første tur inn i byen, gikk vi forbi en nesten helt full “fish and chips” kafeteria. Vi kunne se at det var arbeidsfolk som spiste her. Mens tykke damer danset mellom de få bordene med store porsjoner fritert fisk og poteter, tenkte vi “when in Rome”, og gikk inn. Vi bestilte hver vår porsjon med ekte lokal frityr for arbeidsfolk. Porsjonene var enorme, men også veldig gode, og det var vanskelig å ikke forspise seg.

Luksus i fjæra

Det finnes ikke noen skikkelig matbutikk sentralt i Lerwick, og vi ble nødt til å ta sekkene på ryggen, og gå litt utenfor byen for å finne det. Vi gikk en fin tur utover på en ganske fin dag, og når vi kom frem fant vi også en restaurant der ute, plassert helt nede i fjæra, men det passende navnet “Fjarå”. Vi bestilte bord der til neste dag. Bordet stod ved et stort vindu med flott utsikt mot en bukt og havet. Vi bestilte Lammeskank, av ekte Shetlands-lam. Fantastisk mat, flott utsikt, og ikke alt for dyrt heller.

Aina spiser lam
Shetlandslam er varemerkebeskyttet, og veldig godt
Arne og Aina ed bord med utsikt
Flott bord hel nede i fjæra

En liten hvit gitar
IMG_2341For en stund tilbake ble vi enige om at gitaren til Aina tok for mye plass i båten, i forhold til hvor mye vi brukte den. På torget i Lerwick, ved siden av turistinformasjonen, er det en musikkbutikk. Vi så i vinduet at de hadde noen små barnegitarer til rundt 400kr, vi tok med fatters som ekspert, og gikk inn for å se på de. Små barnegitarer er nok dessverre beregnet for små barne hender, og det var ikke lett å spille på de. Men oppunder taket langt inne i lokalet hang det en liten hvit gitar, den hadde full størrelse hals, og den ble godkjent av eksperten. Nå har vi gitar i båten igjen, og har begge såre fingertupper.

Shanghaiing i Lerwick

En dag dukket det opp en norsk kar med sin danske kjæreste på brygga, de kjente til hvem vi var og hvor vi skulle. Det viste seg å være Andreas Siqueland og Janne Krusoe, som var på vei til Island i den danske båten Roxy. De hadde hørt om oss gjennom en venn jeg har snakket med på Facebook, og de var på utkikk etter en båt de kunne bli med fra Island til Canada. Vi tok en et par øl sammen, og ble enige om å møtes i Reykjavik. Så nå har vi sikret oss mannskap på den tøffeste delen av turen.

Sumburgh

Etter noen dager i Lerwick kjente vi alle båtutstyrsbutikkene inn og ut, og hadde lært oss de viktigste snarveiene, det var på tide å utvide horisonten litt. Vi fikk råd fra Janne og Andreas om å dra til Sumburgh, for å se på Jarlshof, så vi satte vi oss på en buss sydover til utgravninger, fuglelivet og fyret.

Jarlshof er en utgraving av mange generasjoner med bosettinger, helt tilbake til Bronsealderen. Med audio guide, var det spennende å se hvordan stedet utviklet seg. En del av historien var om hvordan vikingene kom, overtok stedet, og gjorde slaver av innbyggerne. Vi spiste en bedre lunch på hotellet som ligger på stedet, før vi fortsatte ut til fyret og fuglefjellet. Det blåst godt ute på klippene, men vi fikk sett Lundefuglene, og det var en fin gåtur ut til fyret.

Flotte strender, synd med temperaturen
Flyplassen ligger også her helt syd på Shetland

Lundefugl
Aina med nye ørevarmere på vei ut til fyret