Hval, is og nordlys: Reykjavik til Qaqortoq

IMG_2927Etter nøye studering av været, fant vi et lovende værvindu. Det ble hard jobbing med proviantering, stuing og matforberedelser, først utpå kvelden kom vi oss endelig avgårde.

Vi hadde mobildekning langt ut fra kysten på Island, og fikk lastet ned to værmeldinger til på veien ut. De viste at værvinduet vårt ikke lengre så like godt ut, men vi hadde fremdeles en backup plan. Vi fortsatte mot Grønland, med et håp om at det skulle bli bedre på veien.

Vi hadde veldig lite vind den første natta og dagen, vi måtte gå mye for motor. Jeg holdt dieselregnskap, og fylte etter med kanner fortløpende. Dag to plukket vi opp vinden fra et lavtrykk syd for oss, og fortsatte vestover i dette. Planen var å følge kanten av lavtrykket i to-tre dager og holde vinden store deler av veien. Vi kunne hele tiden forsøke å regulere vindmengden ved å gå mot lavtrykket for mer vind, og ut fra det for å få mindre.

Selskap

Vi så en og annen delfin og hval på veien ut over, men de holdt seg stort sett på avstand. Så tidlig på morgenen dag to dukket det opp en liten gjeng av det vi trodde kanskje var delfiner. De fulgte oss litt, og vi gikk ned for å sjekke hvalplakaten, viste seg at det var Grindehval som fulgte båten. Etter en liten stund forsvant de igjen, men det varte ikke lenge før de kom tilbake, med forsterkninger! Det var tilslutt over hundre hval som fulgte oss mens vi seilet i 8-9knop. Havet rundt oss kokte av hval, de kom helt opp til båten, og vi kunne også se de langt unna. Siden vi var under seil hørte vi også lydene av at de pustet hver gang de kom opp, det kom en liten plystrelyd hver gang. Inne under dekk kunne vi høre at de snakket med hverandre med pip og hvin.

Det ble litt interessant når vi trengte å reve(1) seilene, siden vi da trenger å starte motoren, og gå opp i vinden midt blant hvaler som var så nærme som 20-30 cm fra båten. Det løste seg heldigvis helt fint.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA

Hvalene hang med oss godt ut i dag tre før de falt fra en etter en. Vi så noen av de igjen et par ganger til iløpet av dagen, men så var det slutt, og vi seilte videre mot Grønland nesten alene. Vi kunne se sjøfugl hele veien over til Grønland, og kunne til og med, notere ned observasjon av en for oss ny fugl, “Great shearwater”, den hekker på den sørlige halvkule, og er vintergjest her om sommeren.

Vindu på gløtt

Vi holdt fortløpende kontakt med meteorologen, og det så ut til at dersom vi var raske nok kunne vi rekke rundt Kapp farvel tidlig på Søndag før det blåste opp. Vi seilte så raskt vi kunne, og kjørte motor så fort hastigheten falt under 6 knop, for å forsøke å rekke det. Vi hadde ikke noe lyst til å bruke backup planen, da den innebar to dager venting på havet. Jeg finregnet på diesel forbruket, og det så til tider ut til at vi kom til å faretruende lite igjen på tanken når vi kom inn.

På dag fire fulgte vi lavtrykket sydover, vi seilte godt ut fra Grønland for å holde vindtrykket, før vi la kurs vestover mot Kapp farvel, isen og mulig litt for mye vind. Før det ble for mye vind derimot skulle vi gjennom et område med lite vind på vei inn mot Grønland, motoren duret avgårde jevnt og trutt, og dieselen minket. Jeg jobbet fremdeles med finjustering på dieselregnskapet, og ble ganske overrasket over hvor lite motoren brukte, det viste seg at vi kom til å ha mer en nok til å komme oss i havn. Så kom meldingen fra meteorologen, høytrykket over Grønland har styrket seg, og vinden kommer ikke til å komme inn til kysten på Søndag, heller ikke på mandag, vinduet var tilbake! Ganske lettet over at vi hadde mer en nok diesel, ikke lengre hadde dårlig tid, og at vi ikke kom til å få bruk for backup planen fortsatte vi med godt mot.

Vi hadde stort sett overskyet vær på overfarten, og det ble ganske mørkt en fire-fem timer om natten, og det var litt skummelt den første natten utenfor kysten av Grønland, med potensiell is i sjøen. Vi er jo amatører når det gjeller sånt. Vi holdt veldig god avstand, og det skulle derfor ikke være noe å bekymre seg over, noe vi selvfølgelig gjorde like vell. Vi hadde på radar, og fortsatte i normal hastighet, vi så ingen tegn til is den natta. Vi var fremdeles litt bekymret for neste natt, som kom til å bli i et område hvor det var større mulighet for is.

Vi rundet kappet for seil på dag fem, i 4-6 m/s vind, og så ikke noen tegn til is. Grønlandshøytrykket begynte også å vise seg, skyene forsvant, og solen kom frem.

Nattlivet på Labrador havet

Janne hadde bestilt stjerneklar natt, etter lengre tid med overskyet. Siden vi var kommet godt inn i Grønlandshøytrykket skulle nok det kunne la seg ordne. Solen gikk ned i havet i vest rett i baugen, med en flott rød og grønn solnedgang, og en nær fullmåne kom opp i kjølevannet, og lyste vei gjennom natten. Med månen oppe ble det ikke så veldig mørkt, og vi kunne fortsette i god hastighet. Vi fikk som bestilt en fantastisk stjernehimmel, og kunne se både stjerneskudd og kometer.

Aina gikk av vakt, og sa “det eneste vi mangler nå er nordlys” to timer senere ble hun dratt opp på dekk, når det grønne lyset buktet seg over himmelen, litt svakt i den lyse natten, men klart og tydelig nordlys.

Swix blå extra

Litt utpå morgenen på dag seks kunne vi skimte den første isen i horisonten, og alle kom opp på dekk for å kikke på den i kikkerten. Vi siktet inn mot det nærmeste for å se nærmere på det. Det var en mellomstor bit, omtrent på størrelse med en bil over vannet. Vi sirklet rundt og tok masse bilder før vi fortsatte i rettingen vi skulle, hvor horisonten var full av is.

Noen timer senere kjørte vi slalåm mellom isen. Vi måtte bortom for å besøke flere av de større isfjellene. På samme måte som skyer, man kan fantasere om hva de ser ut som, og ingen er like. Vi hadde til tider fin seilvind, og kunne høre at det dundret, når dønningene slo oppunder hulrom i fjellene vi seilte forbi.

Vanntemperatur ned i under 3 grader

Hval

Hele resten av dagen snek vi oss innover mot Qaqortoq mellom store og små isfjell i noe som minner om et fantastisk påskevær. Sola er sterk, men det er kaldt i lufta, og i vannet. Så seilende innover mot kai med votter og solkrem, mens vi spiste appelsin og sjokolade gav Grønland et utrolig førsteinntrykk.