Plutselig var vi i gang: Oslo til Bergen

Fremme i Bergen etter noen fantastiske seildager sammen med hyggelige folk. Her har vi ligget i noen dager for å få tid til å jobbe med båten, oppdatere hjemmesiden vår, og planlegge videre seilas. På turen til Bergen fikk vi besøk av både Arnstein, Hilde og moren min Synøve. Vi har hatt all slags vær og opplevd mye, kjempe glad for selskapet og hjelpen vi har fått.

tracklog
Tilnærmet tracklog for etappen

Stress før avgang

Båten heises.
Båten heises for reparasjon av lekkasje.

Tiden før avreise ble langt fra så fredfull og sosial som vi kanskje forestilte oss. Det har vært veldig stressenes da vi begge har jobbet mye, mens listen over ting som skulle gjøres med båten bare ble større. Det føltes som en klassisk eksamensdag da litt for mye har blitt utsatt til siste liten og stadig nye problemer dukker opp. De siste dagene har vi uansett fått gjort mye. Både båten og oss selv har gått igjennom diverse helsesjekk. Tannleger, leger og vaksinasjonskontoret har blitt kontaktet. Båten har blitt heist to ganger for nytt bunnstoff og reparering av en liten lekkasje. Seilene er sjekket av seilmaker og konstatert nærmest ubrukelige, men med en 8000 kroners reparasjon kunne vi bruke de litt til. Vi valgte derfor isteden å skaffe noen nye brukte seil, som vil holde i mange år fremover.

Den 9. mai hadde vi planer om å holde åpen dag, så folk kunne kikke og ta en prat før vi dro. Dette ble dessverre ikke noe av da mye gjensto bare dagen før avreise. Vi fikk likevel tid til å holde de avtalene som allerede var bestemt. Som middag med foreldra mine og besøk av noen venner. På kvelden kom Arnstein og Hilde, som skulle være med på første etappe til Haugesund. Planen var  å rekke det innen 17. mai. De hadde med seg diverse godsaker til turen, så kjøleskapet ble fullt til randen.

Døgnvill seilbåt på sørlandet

10.05.2015 klokken 11:30 dro vi fra Dronningen marina. Været var fantastisk, selv om det i begynnelsen var for lite vind til å seile. Det ble et kort stopp i Drøbak for å møte Laila, moren til Jørgen som kom med både is, kaffe og pai.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Hilde holder utkikk
Jørgen og Arnstein ordner seilet

Etterhvert som vinden økte heiste vi seilene. Nytt bunnstoff og nye seil gjorde virkelig susen. Første tur med båten og rett opp i 9 knop! Kjempe fornøyd seilte vi avgårde gjennom natta. Uten noe formelt vaktsystem så ble det til at Arnstein og jeg tok første vakt, vi byttet senere med Jørgen og Hilde. Første stopp ble Risør, her hvilte vi ut og spiste frokost før vi etter et par-tre timer dro videre mot Arendal.

Den 11.05 klokken 20 var vi endelig i Arendal, sultne og små slitne. Hilde hadde laget middag og vi gjorde oss klar til å spise da plutselig hele gryte innholdet havna på gulvet, veggen og taket… Viser seg at man ikke skal støtte seg på en hengslet stekeovn. Vi fikk kjapt reddet det meste som hadde havnet på det nyvaska gulvet og lot det putre på ovnen en stund før vi spiste. Da ble det både øl, vin, ankerdram og god mat! Selv om vi var slitne manglet det ikke på humøret, til slutt slokna vi alle, noen kom seg til sengs andre sovnet på sofaen.

Arnstein og meg på nattevakt.

Dagen etter fikk jeg møtt Stephanie, ei venninne i Arendal. Hun viste meg litt rundt, og fikk hilst på resten av gjengen i båten, før vi måtte dra videre. Det ble en ny nattseiling da vi ville rekke en avtalt middag i Farsund hos moren til Arnstein. Været så ikke så bra ut den 13. mai, så vi ville helst komme til Farsund så tidlig som mulig. Det ble en spennende seilas med mye bølger, vind og et rev som røk mitt opp i alt. Det var en fantastisk opplevelse å sitte bak rattet i mørket. Jeg så Lindesnes fyr i det fjerne, som nesten blendet meg for hver runde lysstrålen tok. Det blåste, regnet, bølgene bruste og av og til ble jeg klasket i trynet av sjøsprøyt. Friskt og deilig var det, inntil jeg ble gjennomvåt av litt for mye regn og litt for mye sjøsprøyt. Etter fire-fem timer bak rattet overtok Jørgen og jeg fant ut at jeg faktisk ikke hadde varmt nok skift med meg. Så et ekstra skift skal handles inn.

Etter at alle fikk tre timers søvn i Farsund og klokken nærmet seg to spiste vi en god frokost. Vi fikk alle tatt en god og varm etterlengtet dusj før vi dro på middag hos moren til Arnstein. Her fikk vi oppleve både kultur og god mat! Vi fikk i tillegg med oss vafler som vi nøyt godt i båten dagen etter.

I sola forbi Sola

Den 14. mai dro vi videre til Egersund. En tur i fantastisk vær, sol og rolig sjø. Dette nøyt vi på hver vår måte. Noen strikket, løste kryssord, leste eller sov mens vi byttet på å holde utkikk. Det var en avslappende dag med middag i Egersund tilberedt av Hilde.

Det ble en tidlig start neste dag da vi hadde avtalt å hente moren min i Tananger ikke altfor seint. Det var lite vind, rolig sjø og strålende sol. Vi gikk for motor oppover kysten over Gjærens rev, og forbi Sola.

Hilde renser lubbesild

Når Synøve gikk av bussen fra Stavanger i Tananger, kom vi inn i havna. Hun fikk såvidt skiftet og pakket ut, så dro vi avgårde igjen, mot Skudeneshavn. Fortsatt fantastisk vær og innseilinga til Skudeneshavn er noe for seg selv. Hvite hus helt ned til vannet, føles som vi seiler igjennom et lite nabolag. På bryggen ble vi møtt av to hyggelige Canadier/Skotter som tok oss i mot. Etter sightseeing og shopping dro vi tilbake til båten og nøyt Lubbesild, handlet på markedet fra selveste Sildakongen fra Haugesund. Hilde viste oss hvordan man spiser den, som snacks til øl. Senere kom også Canadierne over og vi alle skravla og koste oss med drikke.

Hilde og Arnstein på Sukkenes Bro
Moren min og meg i sola på skudneshavn

Dagen etter var det plutselig blitt 16. mai og vi seilte avsted til Haugesund. Godt med vind i dag så seilte nesten hele veien. Da vi ankom tok vi farvel med Arnstein og Hilde og plutselig var vi bare tre igjen.

På bølgetoppene mot Bergen

17. mai, meldte barentswatch.no opptil 5.7 meter bølgehøyde, og veldig lite vind over Sletta. Hadde det vært meldt mer vind kunne vi i ha seilt, noe som er mye mer behagelig enn å bruke motoren i såpass store bølger. Så vi avventet avgangen litt.

Bølger observeres og dokumenteres

Rett etter en god 17. mai frokost gikk vi oss en tur for å observer den faktiske bølgehøyden. Det bedre ut enn det var meldt, og det var en del vind, med god retning. På vei tilbake til båten stakk vi innom en redningsskøyte som hadde åpen båt i anledning dagen. De viste oss rundt og vi fikk diskutert bølgeforholdene litt. De mente det ikke var noe problem, at det stort sett var “gammel sjø”, altså dønninger. Vi bestemte oss for å dra videre, men først lunsj. Vi fikk i oss en ordentlig 17. mai lunsj på dekk i sola, med mammas fantastiske eggerøre, jordbær, røkelaks og appelsinjuice. Så dro vi igjen ut til sjøs!

Trøtte kl 4 om morgen

Vi tok den rette avgjørelsen, og det ble en veldig fin seilas over til Leirvik. Vell fremme spratt vi vinen jeg hadde fått fra faren min dagen før avreise, og drakk den sammen med jordbær. Moren min serverte oss deretter en varm og god middag, vi drakk opp vinen, og la oss for kvelden. Etter  fire-fem timers søvn var det opp på dekk igjen. Klokka fire om morgenen dro vi fra Leirvik mot Bergen. Jørgen og jeg hadde en avtalt vaksinasjonstime og moren min en togbillett fra Bergen klokken 16, og vi måtte være sikker på å være fremme tidsnok. Det ble ikke noe problem. Med vær og vind på vår side, la vi til i Bergen allerede klokka 12. Vi rakk til og med litt sightseeing sammen og en tur på kafé, før vi skilte lag. Moren min tok toget hjem igjen og nå var det bare Jørgen og meg igjen.

IMG_0697Vi har nå ligget i Bergen i en uke for å jobbe mer med båten. Vi droppet dermed Sognefjorden, men skal prøve å få til noen turer i området rundt Bergen, før vi skal krysse over til Shetland etter den 1 juni.