Shetland til Færøyene

Desperat ute etter et værvindu

Mandag 9 juni var planlagt avreisedato over til Færøyene, men da dagen nærmet seg endret værmeldingene seg helt. Vind oppimot 20 m/s og krappe bølger på opptil 4 meter gikk ikke innenfor kriteriene våre for en behagelig overfart, noe vi sårt ønsket etter den litt harde seilasen til Shetland. Torsdag natt til Fredag, så det ut som alt skulle roe seg og det ble den nye planlagte avgangen.

tilfærøyene
Seilplanen

En svak kaldfront skulle passere engang mellom klokken 12 og 15 UTC på Fredag, som ville føre til en vinddreining fra sørøst til nordnordvest. Vi la derfor en plan om å seile så mye Nord vi kunne før fronten passerte, slik at vi kunne dra rett vestover når vinden ble mer nordlig. Det var godt å ha en plan, en kaldfront gir en ganske garantert vinddreining uansett, så vi gledet oss til å oppleve dette.

Snikende ullteppe over havet

Klokken ett på natta den 13 juni dro vi ut, vekk fra tåken og utover havet. Det som møtte oss var mye roligere sjø enn forventet og fin seilvind. Kaldfronten kunne vi se fra lang avstand, ved at alle de lave “stratus” skyene ble borte. Himmelen ble blå i en periode før vi møtte fronten, som besto av en vegg av små Cumulus skyer så langt vest og så langt øst vi kunne se. Rett etter at fronten passerte begynte vinden å dreie, akkurat som meldt.

Til færøyene
Kaldfronten lagt bak oss.

Seilværet var ganske nær perfekt, men mer varme og sol kunne vi gjerne fått. Det er ganske kaldt i lufta, både inne og ute. Vi tok på oss lag på lag med klær, men frøs like vell til en viss grad. Selv inne under ullpledd og vinterdyne tok det litt tid å få igjen varmen når vakta var over. Det var virkelig deilig når man først fikk varmen under ullpleddene. Vakt fordelingen på dekk fungerer helt fint. Vi har lagt det opp slik at det alltid er to på dekk. Med tre personer ombord, Jørgen, Arne og meg hadde vi fire timer på dekk og to timers søvn inne. I begynnelsen ble det litt vanskelig å få sovet, men det gikk seg til.

Overseilingen tok 34 timer, litt under bergenet, så vi var veldig fornøyd. Guidebøkene advarte oss om at innseilingen til Thorshavn vil sannsynligvis foregå i dårlig vær og tett tåke. Vi ankom i sol og lett bris. Vi tøffet med motor den siste biten inn til havna. Det tok sin tid, med sterk motstøm, men da ble det tid til å se på omgivelsene.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Fugletitting mens vi går sakte motstrøms
Pakking av seil
Ankommer Færøyene i solskinn
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Spennende natur. Her ble det spilt golf

En full havn møtte oss da vi endelig var fremme. Oppgitt og tom for ideer var vi på vei ut av havna igjen, da ett par karer plutselig kom løpende bortover brygga, mot oss. De roper: “Dere kan legge dere uten på den store sorte trebåten, det har vært festival i byen, derfor er det mange båter her nå!”. Lettet og litt forundret over den perfekte norsken la vi oss utenpå trebåten. Her står det en Tysk dame som tar oss i mot og slår ann en prat. Folkene her virker utrolig trivelige.